Miten motivaatio ja avoin vuorovaikutus liittyvät yhteen?

3.5.2024
Maarit Kaltio

Johtava konsulttimme Maarit oli valmentamassa jo valmiiksi erittäin motivoitunutta asiakasta motivaatiosta. Mistä saada se pieni lisä, kun tilanne on jo hyvä? Avoimesta ja rehellisestä vuorovaikutuksesta, väitämme.

Olin valmentamassa hyvää tulosta tekevää, kehittymishaluista ja -kykyistä asiakasta motivaatiosta.

Kävimme läpi tärkeimpiä ja eniten akateemista hyväksyntää saaneita motivaation teoreettisia viitekehyksiä, jotka auttoivat motivaation jäsentämisessä. Esim. sisäinen ja ulkoinen motivaatio, perinteiset motivaatioteoriat Maslow ja Herzberg, sekä motivaation tutkiminen itseohjautuvuuden ja ylhäältä annettujen raamitusten jatkumona ja vaihteluna.

Kun aloimme tunnistaa juuri tälle asiakkaalle tärkeitä motivaatiotekijöitä, kävi ilmi, että kunkin yksilön ja tiimin tavoitteista sekä yrityksen tosiasiallisesta tilanteesta keskustelu avoimesti ja raivorehellisesti vei meidät uudelle tasolle.

Saman olen huomannut vuosien aikana Agenssin sisäisissä tavoite- ja tuloskeskusteluissa. Meillä on Agenssissa tapana käyttää säännöllisesti nelikenttää, jota kutsumme sisäisessä slangissa ”osaan, en halua” -jäsennykseksi. Alla kuva sen virallisesta muodosta.

kuva.png
Kyseisen työkalun käyttö vaatii jo valmiiksi korkeaa luottamusta työntekijän ja esihenkilön välillä. Kun psykologinen turvallisuus on riittävällä tasolla ja avoin keskustelu on mahdollista, työkalun avulla päästään valtavan informatiivisiin kohtaamisiin.

Kaikilla on töissä työtehtäviä, joita ei huvittaisi tehdä ja jotka tuntuvat vaikeilta tai raskailta. Tunnistetaan ne ja jaetaan taakkaa siten, että kenenkään päivät, viikot ja kuukaudet eivät koostu yksinomaan niistä. Tunnistetaan lisäksi se, mikä/kuka minua auttaa näistä tehtävistä selviämisessä.

Entä voisinko opettaa jotain toista sellaisissa asioissa, jotka itse osaan ja jotka eivät enää innosta? Näin saisin itselleni uuden roolin ja lisäksi yhden ihmisen tärkeimmistä motivaation lähteistä: muiden auttamisen.

Tämän jälkeen päästään siihen, mikä innostaa ja motivoi väistämättä: Mistä tehtävistä nautin, missä tehtävissä saan aikaan, missä olen hyvä, mitä osaan jo, missä asioissa saan tuloksia aikaan ja tätä kautta hyvää palautetta ja näkyviä saavutuksia? Jatketaan näitä!

Entä mitä en vielä ihan osaa, mutta haluaisin opetella? Mistä olisi hyötyä myöhemmällä urallani ja oman ansioluetteloni ja kokemukseni rakentamisen kannalta? Mihin sellaiseen tämä organisaatio voi minua ohjata kouluttautumisen kautta, mikä hyödyttäisi kaikkia osapuolia?

Kokeile työkalua vaikkapa hyvän ja luotettavan kollegasi kanssa, jos keskustelu oman esihenkilösi/johdettavasi kanssa tuntuu alkuun liian jännittävältä. Takaan, että keskustelun jälkeen olo on helpottunut.

Kirjoittaja, johtava konsultti Maarit Kaltio rakastaa asiakastyötä ja kaikkia asiakkaita, selviytyy myynnistä ja pakottaa itsensä hallinnollisiin tehtäviin sekä kaikkia teknologisia laitteita koskeviin kommervenkkeihin. Kirjoittajan suoriutuminen ja työtyytyväisyys Agenssissa ovat vuodesta toiseen 9 luokkaa asteikolla 0-10.

Kirjoittaja

Maarit Kaltio

Maarit Kaltio

Kirjoittaja on johtamisen kehittämisen ohella intohimoisen kiinnostunut yhteiskunnasta, ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja päätöksenteosta. Kirjoittajan sydän sykkii myös rakenteiden ja normien tutkimiselle ja kyseenalaistamiselle.

Agenssin palvelu

Itsensä ja muiden johtamisen kehittäminen

Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?

Maarit KaltioMaarit Kaltio 28.4.2025 — Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.

Mitä asiakkaamme meistä sanovat?

Maarit KaltioMaarit Kaltio 21.3.2025 — Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.

Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?

Paula EnströmPaula Enström 27.2.2025 — Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?