Oppeja Escape roomista
Oletko käynyt työ- tai ystäväporukan kanssa kokeilemassa ongelmanratkaisutaitoanne Escape roomissa? Tuntuu, että aika moni on. Itsekin olen. Kylläkin vain kerran. Mutta olihan se jännää ja inspiroivaa!
Toisaalta kokemus oli myös todella kuumottava, kun aika tikitti armotta seinässä olleella näytöllä. Lopulta kuitenkin - AAH ja JES! Kaikki tehtävät oli selvitetty, jokaikinen täysin mahdottomalta tuntunut ongelma oli ratkaistu ja ulos ehdittiin.
Kokemuksen myötä jäin miettimään kahta asiaa. Koko sitä ryhmän tavoitteellista, itseohjautuvaa ja tilanteeseen mukautuvaa ongelmanratkaisua, mitä tuossa suljetussa huoneessa tapahtui. Ja sitä, että mitä tapahtuisi tosityöelämässä, jos vastaavaa toimintatapaa sovellettaisiin liiketoiminnan menestykseen vaikuttavien haasteiden ratkaisemisessa?
Työelämän ennakoidaan muuttuvan enenevässä määrin kohti yhteisöllisyyttä, parviälyä ja jaettua ongelmanratkaisua. Muutoksen keskiössä on ihmisten välinen vuorovaikutus ja avoin tiedon jakaminen. Rohkeimmat edelläkävijäorganisaatiot ovat lähteneet alusta alkaen rakentamaan organisaation kulttuuria ja toimintatapaa tämän suuntaiseksi. Kenties vielä rohkeampia ovat toimintaansa uudistavat hierarkiset ja vanhat organisaatiot, jotka ovat valinneet kulmakertoimekseen muuttaa aktiivisesti kurssiaan kohti uudenlaista tapaa tehdä ja toimia työn arjessa.
Kuitenkin edelleen hurjan moni organisaatio on uuden äärellä miettimässä miten lähteä tekemään tällaista muutosmatkaa totutusta kohti tuntematonta? Millaisia liiketoiminnan hyötyjä uudenlainen tekemisen tapa voi tuoda? Mistä pitäisi aloittaa? Millaisilla pienillä askelilla tai kokeiluilla voisi saada esimakua tulevasta - omakohtaisen kokemuksen uudenlaisen toimintatavan vaikuttavuudesta?

Minulla on ehdotus: käykääpä porukalla Escape roomissa. Ihan oikeasti. Kirjatkaa ylös omat havaintonne ja fiiliksenne yön yli nukuttuanne.
Sitten voisi olla hyvä hetki meidän jutella lisää siitä, millainen voisi olla sinun työyhteisösi tavoitteellinen, jaettuun ja tasa-arvoiseen ongelmanratkaisuun perustuva kehittämiskokeilu. Meille Agenssissa on kertynyt jo 22 vuotta kokemusta tämän tyyppisestä tekemisestä, joten siitä on hyvä ammentaa muutosmatka myös sinun porukallesi!
Kirjoittaja
Paula Enström
Kirjoittaja rakastaa kouluratsastusta, on selvinnyt hengissä maratonilta ja uskoo konkretian voimaan kaikessa. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?
— Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.
Mitä asiakkaamme meistä sanovat?
— Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.
Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?
— Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?