Maailma tarvitsee lisää muutoskätilöitä
Me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.

Kuvan lähde: coastmidwifery.com
Meillä kaikilla Agenssilaisilla lukee harhaanjohtavasti käyntikortissa, että kehittämiskonsultti. Se ei ole totta, emme me konsultoi, ainakaan siinä merkityksessä, että toisimme mukanamme ratkaisun ja kertoisimme, mitä tekemällä autuuden portit aukeavat solmussa olevalle johtoryhmälle tai parannusta vaativalle esimiestyölle. Me emme kerta kaikkiaan usko sellaiseen.
Mutta me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.
Tärkein ammatillinen totuutemme on se, että organisaatioissa asuu jo kaikki tarvittava viisaus paremman asiantilan saavuttamiseen ja ratkaisujen löytämiseen. Tuo viisaus vain pitää saada esille, tuoda näkyväksi yhteisen tarkastelun alle, jalostaa yhteiseksi ymmärrykseksi ja tavoitteeksi sekä sitoumukseksi toiminnan muuttamiseen. Ja mikä tärkeintä: kytkeä syntynyt ymmärrys ihmisten arjen toimintaan. Mitä teemme jatkossa toisin? Mikä toiminnassani muuttuu? Mitkä asiat ne ihan konkreettisesti ovat, ja miten niissä toimin eri tavalla?
Muutoskätilön tärkein työkalu
Synnytämme muutoksia osallistamalla, kysymällä, ihmettelemällä ääneen. Siinä on hillitön voima, sillä ulkopuolinen kysyjä haastaa organisaatioiden sisäiset totuudet ja toimintatavat ja tuo sitä kautta mahdolliseksi rinnakkaisia, toisia, uusia ”totuuksia”, näkökulmia ja toimintatapoja. Me emme luennoi, vaan kysymme ja osallistamme yksilöt mukaan luomaan itse heidän organisaationsa tavoitteiden mukaista toimintaa. Se myös tarkoittaa, että se minkä yhdessä teemme ja mahdollistamme jää organisaatiolle välittömäksi pääomaksi.
Kysyminen herättää ihmisen ajattelun ja tietoisuuden. Toiminnallisuus ja kokemuksellisuus jalostavat ajattelusta ja olemassa olevasta tiedosta uusia oivalluksia ja toimintatapoja. Oivallusten sanoittaminen arjen toiminnaksi tekee muutoksesta konkreettista.
Ihmisten käytös tai toiminta ei muutu käskemällä, sormia napauttamalla tai tietoa kaatamalla. Toimimme vastoin parempaa tietoamme koko ajan.
Esimerkistä käy digimaailma, jossa omakin taustani voimakkaasti on. Se haastaa muutosvyöryllään jokaista toimialaa. Digiprofeettoja ja vastausten tarjoajia on tässä käymistilassa paljon. Kysyjiä vähemmän. Oikea tie kehittymiselle ja muutokselle ei löydy helposti tai tietoa lisäämällä, sitä on muutenkin paljon ja sitä on ollut jo kauan. Enemmän kuin riittävästi. Jos tieto auttaisi, organisaatiot eivät olisi näin jäljessä tai ymmällään mihin ryhtyä.
Jos tavoitteena on konkreettinen muutos organisaation toiminnassa, tarvitaan kysyjiä, osallistajia ja ihmisen toiminnan ymmärtäjiä. Tarvitaan lisää muutoskätilöitä.
(Kirjoitus on julkaistu aiemmin omassa blogissani: ilsemanner.com)
Kirjoittaja
Ilse Manner
Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.
Agenssin palvelu
Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen
Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?
— Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.
Mitä asiakkaamme meistä sanovat?
— Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.
Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?
— Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?