Maailman paras työpaikka - ihan kiva tavoite?

Kun katselen yrityksen kuin yrityksen nettisivuja, joissa kerrotaan strategiasta, tavoitteista, työpaikasta tai rekrytoinnista, löydän helposti ja todella usein tavoitteen ”Haluamme olla toimialamme paras työpaikka”. Rohkeimmat uskaltavat kertoa haluavansa olla ”Suomen paras työpaikka”. Yltiöpäiset uskalikot julistavat tavoitteensa olevan olla ”Maailman paras työpaikka”.
Jos halutaan olla Maailman paras työpaikka, niin mitä tavoitellaan? Sitä, että ollaan kaikista maailman työpaikoista ja organisaatioista, järjestöistä ja yrityksistä paras mahdollinen mittareilla x, y, z? Vai sitä, että tavoitellaan itse asiassa ennen kaikkea työntekijöiden kokemusta siitä, että heillä on ”Maailman paras työpaikka”?
Ja nyt ei saa ymmärtää väärin, nämä tavoitteet ovat minusta hienoja. Ihan mahtavia ja todella kunnioitettavia. Erityisesti kun on yhdessä istuttu alas ja pohdittu, mitä se omalla työpaikalla konkreettisesti ja aikuisten oikeasti tarkoittaa ja sitouduttu koko porukan (kulmahuoneesta kellariin) kanssa siihen, että tavoitteen eteen tehdään myös lujasti töitä. On valittu nähdä hitokseen vaivaa, aplodit!
Pienen pieni pessimisti minussa kuitenkin epäilee, että lausahdus on voitu laitaa sivuille myös puolihuomattomasti, sen kummemmin ajattelematta, vähän vahingossa, kun muillakin on. Saman tyyppisesti kuin osa meistä ihmisistä on erityisesti näin kesän kynnyksellä kysyttäessä juuri asettanut tavoitteekseen terveemmät elämäntavat: enemmän kasviksia ja liikuntaa, koska muutkin ja koska kesä(kunto). Sitten tosi asiassa tavoitteen eteen nähty vaiva jää Prisma-kärryjen työntelyksi kohti herkkuhyllyjä.
Jotta tavoite ohjaa meitä haluttuun suuntaan ja sen saavuttaminen on mahdollista, pitää sen olla ymmärrettävä (kaikille). Ja jotta sitä kohti on kiinnostavaa, innostavaa, ja haastavaa pyrkiä on eduksi, jos tavoite on muista erottuva ja konkreettinen. Kauniiden sanojen pitää saada sisältönsä arjen tekoina ja elävän elämän toimintana. Haluttavaa työnantajamielikuvaa ei rakenneta retorisella pintaremontoinnilla, vaan yrityksen tekojen kautta. Muunlainen toiminta johtaa väistämättä pettymykseen, eikä siinä auta sentin vertaa, mitä verkkosivuille on tavoitteeksi kirjoitettu.
Vai mitä sinä olet mieltä?
Kuvan lähde: atthemoms.com
Kirjoittaja

Tarja Pudas-Jounila
Kirjoittaja lukee, laulaa ja maalaa intohimoisesti ja uskoo joukkojen ja osallistumisen voimaan. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Agenssin palvelu
Lisää aikaa ja fokusta HR:n kehittämiseen ja toimintoihin
Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen
Oletko sinä oman työurasi ohjaksissa?
— Mikä saa meidät pysymään, mikä lähtemään? Onko unelmille sijaa hektisessä työelämässä? Mikä meitä motivoi pohjimmiltaan? Minkälaista työelämää haluamme Agenssissa olla rakentamassa yhdessä asiakkaidemme kanssa?
Johtamisen paradoksit – tasapainoilua johtamisolosuhteiden ristipaineessa
— Mitä on oikeanlainen ja hyvä johtaminen? Voiko sitä yksiselitteisesti määritellä, kun odotukset, olosuhteet, käsiteltävät asiat ja johdettavat ihmiset vaikuttavat johtamistapaan? Miten johtaja pystyy tolkkupäisesti luovimaan ja toimimaan niin, että kaikki (omistajat, asiakkaat, yhteistyökumppanit, henkilöstö ja keitä heitä nyt onkaan) ovat johtamistekoihin tyytyväisiä?
Mikä ihmeen vaikuttava johtaminen?
— Vaikuttaminen on politiikan ja edunvalvonnan arkipäivää. Mutta mitä tarkoittaa vaikuttava johtaminen työelämässä johtajan ja johdettavien kannalta? Agenssin Maarit rakentaa siltoja politiikan ja lobbaamisen maailman sekä ihmisten johtamisen välille. Kaikissa näissä on kuitenkin tavoitteena saada ihmiset mukaan ja toimimaan samaan suuntaan.