Innostava esiintyjä vai vaikuttava valmentaja – mitä tarvitset?

Valmennushommissa törmää usein erilaisiin oletuksiin ja odotuksiin siitä mitä tapahtuu, kun kutsutaan ulkopuolisia ammattilaisia auttamaan esimerkiksi yrityksen muutosprojekteissa. Termistöä on ihan vaivaksi saakka ja jotta se ei olisi liian helppoa, erilaisia nimikkeitä käytetään hyvin sekalaisesti. Valmentajia ja guruja löytyy moneen lähtöön ja moneen tarpeeseen.
Kannattaakin palveluja ostaessaan miettiä omia tavoitteitaan. Mitä haluat, että tapahtuu yrityksen arjessa? Mikä on se lopputulos, johon ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen tähtää?
Jos halutaan viihdyttää, inspiroida ja innostaa, kannattaa tilata teemaan sopiva guru paikalle luennoimaan. Innostutaan! Wow!
Kun guru on luennoinut ja esiintynyt, todennäköisesti suurin osa kuulijoista innostuu säkenöivistä ajatuksista ja inspiroivasta esityksestä. Usea saa oivalluksen, jonka kirjaa muistiinpanoihin myöhempää käyttöä varten. Muutama saa oivalluksen, jonka vie oikeasti myös arkeen. Mikä on mahtavaa!
Osa ehkä miettii tilaisuuden jälkeen hiljaa mielessään, että olipas siinä esiintymistaitoa, viisautta ja tietämystä. Mutta minä olen vain ihan tavallinen ihminen, niin onko minusta tuohon? Odottaako johto minulta tuollaista? (Ei muuten odota, ei ainakaan pitäisi.)
Mitään pysyvää muutosta ei välttämättä tapahdu, mutta kipinä voi syttyä ja toivo herätä. Voi olla myös virkistävää saada elämyspaketti arjen keskelle.
Toisenlaista apua tarvitaan silloin kun ollaan kehittämässä oman yrityksen johtamista, yhteistyötä, toimintatapoja, laatimassa uutta strategiaa tai kehittämässä kulttuuria. Tällaisiin hankkeisiin kannattaa pyytää avuksi hyvä valmentaja.
Tässä pari hyvän valmentajan tuntomerkkiä.
- Hyvällä valmentajalla on ajattelua haastavia ja prosessia eteenpäin vieviä kysymyksiä - ei vastausta kaikkeen.
- Hän ei väitä tietävänsä paremmin yrityksen asioista kuin ne, jotka päivittäin tekevät siellä työtään. Hän tietää jo, että asiakas on aina oman työnsä paras asiantuntija.
- Valmentaja tulee hankkeeseen mukaan auttamaan asiakasta käyttämään omaa organisaatiotaan, viisauttaan ja kokemustaan kehittämisessä ja uudistamisessa.
Valmentajan tehtävänä on luoda olosuhde, jossa osallistujilla on rauhallinen aika ja paikka ajatella heille tärkeitä asioita, kuulla muiden ajatuksia ja tulla kuulluksi sekä sopia konkreettisista arjen muutoksista ja niiden seurannasta.
Muutosta ei voi ostaa valmiina. Se vaatii yrityksen puolelta sitoutumista prosessiin ja sitkeää työtä.
Jos kutsut meidät paikalle, saat aina valmentajan, et esiintyjää. Me tulemme auttamaan, haastamaan ja sparraamaan. Kunnia-asiamme on huolehtia siitä, että oman työnne päähenkilöinä teette oikeanlaista työtä muutoksen eteen. Jos kutsut useamman kerran, pidämme huolen siitä, että tehdyistä päätöksistänne pidetään kiinni. Aiomme kysyä, teittekö sen, mitä itsellenne lupasitte?
Photo by Markus Spiske on Unsplash
Kirjoittajat

Tarja Pudas-Jounila
Kirjoittaja lukee, laulaa ja maalaa intohimoisesti ja uskoo joukkojen ja osallistumisen voimaan. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

Sarita Laras
Kirjoittaja uskoo asenteen ja esimerkin voimaan sekä tietää, ettei tyyni meri taitavaa merimiestä tee. Rakastaa oppimista ja hämmästelee kevään ihmettä joka ainut kerta. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Agenssin palvelu
Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen
Lisää aikaa ja fokusta HR:n kehittämiseen ja toimintoihin
Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?
— Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.
Mitä asiakkaamme meistä sanovat?
— Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.
Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?
— Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?