Johtamisen arkea: paluu päiväkotiin
Usein kuulee työpaikalla lentävän lauseen, että "täällähän on ihan kuin lastentarhassa". Vaan, kun ei ole. Ellei sitten oteta sieltä perusasioiden ääreltä epäkypsän käytöksen lisäksi myös oppia työn arkeen. Siis: toimitaan johdonmukaisesti toisiamme kunnioittaen, asioihin puuttuen, anteeksi pyytäen ja antaen. Jos toimit johtajana tai esimiehenä, eräs sinun tehtäväsi on olla esimerkkinä, asettaa rajoja ja vaatia työntekijöitä muistamaan hyvät tavat tilanteessa kuin tilanteessa.
Viime viikolla eräs esimies tuli innoissaan luokseni kertomaan nettisivuista, joista löytyy iso liuta sanoituksia sille, miten antaa positiivista palautetta lapselle. ”Voisiko tämä sivusto auttaa myös esimiehiä ja toimia ideapankkina, kun välillä on vaikea löytää oikeita sanoja palautteelle?”, hän kysyi. Hän kertoi siitä vähän ujostellen - eiväthän aikuiset työssäkäyvät ihmiset mitään lapsia ole.
Kun lähdin töistä bussilla kotiin, huomasin miettiväni asiaa.
Mitä voisimme työelämässä oppia siitä tavasta, miten lapsia kohtelemme?
Päiväkodissa opetetaan systemaattisesti, että jos loukkaat toista, pyydät anteeksi. Jos anteeksipyyntöä ei kuulu, sitä vaaditaan. Jos kaksi kaverusta yltyy kinastelemaan ja käsirysyyn, aikuinen tulee väliin ja asia selvitetään saman tien.
Yhdessä keskustellaan mitä tapahtui ja kuka teki mitäkin. Aikuinen ohjaa keskustelua ja huolehtii, että molemmat kaverukset saavat vuorollaan kertoa oman tarinansa tapahtuneesta. Sitten muistutetaan, mitkä ovat yhdessä olemisen pelisäännöt ja sovitaan, miten leikit jatkossa sujuvat paremmin. Lopuksi vielä paiskataan kättä ja sovitaan, että tämä oli tässä ja leikki ja ilonpito jatkukoon. Harvemmin kuulen, että kahden lapsen välisen riidan jälkeen asiasta enää kauheasti keskusteltaisiin tai toista siitä soimattaisiin. Tapahtunut mikä tapahtunut ja suunta eteenpäin, käsi kädessä ja halakaulaa.
Anteeksiantaminen ja anteeksipyytäminen - helppoa ja ihanaa!

Kuvan lähde: Jenniferschwalm/Flickr
Aikuisten kahnaukset
Muistammeko me aikuisena työpaikoilla pyytää anteeksi, kun loukkaamme toista? Otammeko ristiriitaa herättävät asiat aina heti käsittelyyn? Sovimmeko, miten jatkossa toimimme paremmin? Opimmeko virheistä ja ristiriitatilanteista? Jatkammeko riidan jälkeen yhteistä työtämme käsi kädessä ja halakaulaa?
Minusta tuntuu, että aikuisina välillä unohdamme nämä oppimamme hyvät tavat. Ja jos kukaan ei meitä niistä muistuta, seuraukset voivat olla katastrofaaliset! Vuosikausia jatkuvaa kaunaa, ilmapiirin myrkyttymistä, pahoinvointia, sairastamista, epätasaista työn laatua, asiakastyytyväisyyden laskua... ja lopulta vaikutusta myös kannattavuuteen.
Palataan oikeasti lastentarhaan
Usein kuulee työpaikalla lentävän lauseen, että "täällähän on ihan kuin lastentarhassa". Vaan, kun ei ole. Ellei sitten oteta sieltä perusasioiden ääreltä epäkypsän käytöksen lisäksi myös oppia työn arkeen. Siis: toimitaan johdonmukaisesti toisiamme kunnioittaen, asioihin puuttuen, anteeksi pyytäen ja antaen. Jos toimit johtajana tai esimiehenä, eräs sinun tehtäväsi on olla esimerkkinä, asettaa rajoja ja vaatia työntekijöitä muistamaan hyvät tavat tilanteessa kuin tilanteessa. Sparrauskavereita tuohon asiaan löytyy päiväkodin lisäksi täältä.
Kirjoittaja on musiikin suurkuluttaja ja omaperäinen tanssahtelija, joka uskoo yhdessä tekemisen ja positiivisen palautteen supervoimiin. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Kirjoittaja
Tarja Pudas-Jounila
Kirjoittaja lukee, laulaa ja maalaa intohimoisesti ja uskoo joukkojen ja osallistumisen voimaan. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Agenssin palvelu
Itsensä ja muiden johtamisen kehittäminen
Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?
— Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.
Mitä asiakkaamme meistä sanovat?
— Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.
Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?
— Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?