Maailman paras työpaikka - ihan kiva tavoite?
Kun katselen yrityksen kuin yrityksen nettisivuja, joissa kerrotaan strategiasta, tavoitteista, työpaikasta tai rekrytoinnista, löydän helposti ja todella usein tavoitteen ”Haluamme olla toimialamme paras työpaikka”. Rohkeimmat uskaltavat kertoa haluavansa olla ”Suomen paras työpaikka”. Yltiöpäiset uskalikot julistavat tavoitteensa olevan olla ”Maailman paras työpaikka”.
Jos halutaan olla Maailman paras työpaikka, niin mitä tavoitellaan? Sitä, että ollaan kaikista maailman työpaikoista ja organisaatioista, järjestöistä ja yrityksistä paras mahdollinen mittareilla x, y, z? Vai sitä, että tavoitellaan itse asiassa ennen kaikkea työntekijöiden kokemusta siitä, että heillä on ”Maailman paras työpaikka”?
Ja nyt ei saa ymmärtää väärin, nämä tavoitteet ovat minusta hienoja. Ihan mahtavia ja todella kunnioitettavia. Erityisesti kun on yhdessä istuttu alas ja pohdittu, mitä se omalla työpaikalla konkreettisesti ja aikuisten oikeasti tarkoittaa ja sitouduttu koko porukan (kulmahuoneesta kellariin) kanssa siihen, että tavoitteen eteen tehdään myös lujasti töitä. On valittu nähdä hitokseen vaivaa, aplodit!
Pienen pieni pessimisti minussa kuitenkin epäilee, että lausahdus on voitu laitaa sivuille myös puolihuomattomasti, sen kummemmin ajattelematta, vähän vahingossa, kun muillakin on. Saman tyyppisesti kuin osa meistä ihmisistä on erityisesti näin kesän kynnyksellä kysyttäessä juuri asettanut tavoitteekseen terveemmät elämäntavat: enemmän kasviksia ja liikuntaa, koska muutkin ja koska kesä(kunto). Sitten tosi asiassa tavoitteen eteen nähty vaiva jää Prisma-kärryjen työntelyksi kohti herkkuhyllyjä.
Jotta tavoite ohjaa meitä haluttuun suuntaan ja sen saavuttaminen on mahdollista, pitää sen olla ymmärrettävä (kaikille). Ja jotta sitä kohti on kiinnostavaa, innostavaa, ja haastavaa pyrkiä on eduksi, jos tavoite on muista erottuva ja konkreettinen. Kauniiden sanojen pitää saada sisältönsä arjen tekoina ja elävän elämän toimintana. Haluttavaa työnantajamielikuvaa ei rakenneta retorisella pintaremontoinnilla, vaan yrityksen tekojen kautta. Muunlainen toiminta johtaa väistämättä pettymykseen, eikä siinä auta sentin vertaa, mitä verkkosivuille on tavoitteeksi kirjoitettu.
Vai mitä sinä olet mieltä?
Kuvan lähde: atthemoms.com
Kirjoittaja
Tarja Pudas-Jounila
Kirjoittaja lukee, laulaa ja maalaa intohimoisesti ja uskoo joukkojen ja osallistumisen voimaan. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.
Agenssin palvelu
Lisää aikaa ja fokusta HR:n kehittämiseen ja toimintoihin
Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen
Mitä tehdä ennen kuin on kutsuttava ulkopuolinen sovittelija?
— Agenssin Maarit on yhdeltä ammatiltaan työyhteisösovittelija (kiitos Oulun yliopisto erinomaisesta ja käytännössä toimivaksi havaitusta koulutuksesta!) Tässä kirjoituksessaan Maarit antaa vinkkejä, miten työelämän vuorovaikutustilanteita voi saada avoimemmiksi, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin toisiaan.
Mitä asiakkaamme meistä sanovat?
— Ilahduttava palaute kääntyy lupaukseksi mahdollistaa ilo, luovuus ja ihmisten välinen yhteistyö työelämässä jatkossakin.
Keisarin uudet vaatteet – millainen peili sinä olet työkavereillesi?
— Tunnet ehkä tarinan keisarista, jota vaatturit huijaavat ajatuksella, että hänen uusien vaatteidensa kangas on näkyvä vain älymystölle. Vaikka keisari ei edes itse näe kudottua kangasta, muut hänen ympärillään tarjoavat toivotun peilikuvan ihastellen sitä vuolaasti (vaikkeivät hekään sitä näe). Tähän ympäriltä tarjottuun peiliin luottaen keisari uskoo olevansa lopulta puettu isolla rahalla ja kalleimmalla kullalla ostettuun hienoimmasta silkistä kudottuun kankaaseen. Miten ihmeessä tämä hassu satu liittyy työelämään ja työyhteisössä toimimiseen? Työtoveruuteen?